Mladi s sistemskim inoviranjem soustvarjajo rešitve prihodnosti

Updated: Oct 17

Avtor: Vesna Kuralt


Letos v Sloveniji poteka prva Akademija podnebnih ukrepov (Climate Action Academy), ki ga pod okriljem Zavoda za spodbujanje podjetnosti mladih vodi Vesna Kuralt. Prvi spletni program usposabljanja o podnebnih spremembah se osredotoča na področje voda in poučuje o upravljanju voda ter zelenih rešitvah za krepitev vloge izobraževalcev, lokalnih organizacij in njihovih učnih skupnosti. Cilj tega programa je motivirati mlade in lokalne organizacije za konkretne ukrepe, ki spodbujajo trajnostni življenjski slog posameznikov, organizacij in skupnosti ter hkrati prispevajo k boljši prilagoditvi in odpornosti na lokalne okoliščine. Metodološko se program osredotoča na orodja sistemskega inoviranja, ki jih je razvil EIT Climate-KIC[1]. To so operativne metode za soustvarjanje, ki se nanašajo na osnove sistemskega razmišljanja, obvladovanja negotovosti, ustvarjalnosti in timskega dela.

Od aprila do junija 2022 je potekala akademija, ki je učitelje in predstavnike nevladnih organizacij izobrazila o podnebnih spremembah in jih opremila z vrsto inovativnih metod za prenos tega znanja med mlade, kar jim omogoča, da aktivirajo svoje skupnosti za izvedbo podnebnih ukrepov. Da bi okrepili spretnosti vodenja sprememb med mladimi v lokalnih skupnostih, je projektna skupina v Sloveniji organizirala klimaton za osnovnošolce in srednješolce. Udeležilo se ga je 94 mladih ter 12 facilitatorjev (profesorjev, učiteljev ter preteklih udeležencev programa Climate Action Academy Water 2022), ki so prevzeli delo v manjših skupinah 10-14 mladih. Ti so v pičlih 6 urah intenzivnega generiranja prebojnih idej prekosili sami sebe.

Udeležence 4 osnovnih šol (OŠ Mislinja, OŠ Železniki, Osnovna šola Dobravlje, OŠ Draga Bajca Vipava), 3 poklicnih enote Šolskega centra Velenje in 3 Gimnazij (Gimnazija Lava Celje, Gimnazija Škofja Loka ter Gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana) sta po poti sistemskega inoviranja vodili izkušeni sodelavki Climate-KIC programa z nazivom Skills 4 Future, Maša Kovič Dine ter Eva Štraser, ki sta do danes v Sloveniji z metodologijo reševanja izzivov s pomočjo sistemskega pristopa navdušile že več kot 120 srednješolskih učiteljev, ki omenjena orodja s pridom uporabljajo v vsakodnevnem izobraževalnem procesu.

Mladi so se na spletnem klimatonu soočili z izzivom, da prepoznajo inovativne rešitve, ki bodo v naslednjem desetletju preprečile, da bi njihovo klet ponovno zalila podtalnica oz. da bi preprečili razlitje reke, ki leži tik ob njihovi hiši. Izziv je udeležence postavil v konkretno situacijo: Petek popoldne je in sami ste doma. Vaši starši so se odpravili na vikend odklop v Turčijo. Vaša hiša je zgrajena na področju, kjer ob vsakem neurju podtalnica poplavi klet hiše. Neurje se pripravlja. Mediji že napovedujejo rdeči alarm. Sedaj imate priložnost, da ustvarite inovativen produkt oz. storitev, ki bo preprečila najhujši scenarij.

V nekaj urah intenzivnega interaktivnega dela so facilitatorji z mladimi ustvarili družbeno ter okoljsko neoporečne rešitve, ki so usmerjena v leto 2100. Med 8 predstavljenimi rešitvami (Dvonamenska ograja, Kako so nasipi in kanali rešili svet?, Rešitev za mokre in vlažne nepremičnine, Kupola za hišo, Reševanje kleti pred podtalnico s toplotnimi grelci, Premik pod zemljo, Sodobne Benetke, Z hišo v vesolje) je podjetje Domel iz Železnikov, ki so ga leta 2019 prizadele poplave z 8,5 mio EUR škode, nagradilo 3 ekipe na podlagi ocen članov strokovne žirije: Jože Kamenšek - dolgoletni član lokalnega prostovoljnega društva, ki je danes član poklicne enote gasilcev, Nikolaj Kržišnik - poveljnik škofjeloške občinske Civilne zaščite ter prejemnik zlatega kipca Civilne zaščite 2022, ter Urška Čmigo - predstavnica podjetja Domel. Nagrajene skupine so žirijo prepričale z naslednjimi rešitvami:

Rešitev za mokre in vlažne nepremičnine: Postopek vključuje prekritje reke poplavnice s trdim predorom, ki deluje s pomočjo senzorjev in dovoljuje nemoten pretok vode po njeni originalni poti, kar pomeni, da ni nepotrebne poplavne škode.

Kupola za hišo: Kupola za hišo, izdelana iz odsluženih PET plastenk, ki se razprostre čez hišo v primeru pričakovanja poplav. V njej je dovolj zraka za mesec dni življenja v ekstremnih razmerah. Ko nevarnosti ni, je pospravljena pod hišo.

Z hišo v vesolje: Na prvi pogled njihova hiša ni predstavljala nič posebnega. Ko pa se je prižgal rdeči alarm, so se domislili rešitve. Hiši so dodali raketni pogon, ki ga poganja 25% nitro gorivo. Dodali so ji močno ograjo, da jih obvaruje pri visoki hitrosti. Hiša vsebuje tudi ogromen rezervoar za vodo, GPS sistem, prenosni agregat za električno energijo, 3 kisikove bombe in velika okna za odličen razgled.


Mladi so ponovno pokazali, kako kreativnost cveti, ko v glavah ni omejitev. Učinki takšnih projektov in dogodkov pa se odraža na več nivojih. V mladih se spodbuja kreativno in kritično razmišljanje, medtem ko so učitelji in profesorji navdušeni nad odzivom svojih učencev in dijakov, ki uživajo v interaktivnem delu in kreativnem procesu. Slednje temelji na metodologiji sistemskega inoviranja, s katerimi lahko animirajo mlade na katerokoli temo. Facilitatorji so po delavnici povedali, da so očarani nad inovativnimi rešitvami, ki so bile soustvarjene v izredno kratkem času. Poročali so o nadpovprečni zavzetosti učencev in se zahvaljevali za poučno in zanimivo popoldne. Tako smo ponovno potrdili ugotovitev Alberta Einsteina, da je domišljija veliko pomembnejša od znanja. Seveda pa eno brez drugega ne gre, zato Akademija podnebnih sprememb v okviru takšnih dogodkov zasleduje svoje poslanstvo dviganja nivoja ozaveščenosti o podnebnih spremembah v lokalnih skupnostih preko usposabljanja oseb, ki bodo svoje znanje delile s številnimi drugimi pripadniki njihovih organizacij.

[1] EIT Climate-KIC je ena od organizacij Evropske skupnosti inovacij in znanja za varstvo podnebja. Podpira Evropski inštitut za inovacije in tehnologijo, ki širi metodologijo tega usposabljanja, certificira učitelje in postavlja mesta na mednarodno raven za krepitev ekosistema za varstvo podnebja.



21 views0 comments